Facebook Pixel

Türelem tavaszt terem: Mit kezdjünk azzal, ha türelmetlen a gyerek?

Valljuk be: senki sem szeret várni – legkevésbé az aktív óvodások, akik még nem tanulták meg, miért számít a türelem. Nem fejlesztették ki azokat a megküzdési készségeket sem, hogy sikeresen tudjanak várni. Ennek ellenére fontos megtanítani gyermekünket a türelemre. Szüksége lesz rá, hogy sikeres legyen az iskolában és az életben.
Türelem tavaszt terem: Mit kezdjünk azzal, ha türelmetlen a gyerek?

A négyéves Tomi egy tál apróra vágott almát akar az anyjától. Anya éppen a szennyes hajtogatása közepén van. „Csak egy perc, hadd fejezzem be előbb” – magyarázza. Tomi vár 30 másodpercet, mielőtt újra kérdez. És újra. És újra. AZONNAL akarja. Az első kérésétől számított néhány percen belül többtucatszor tette fel a kérdést, egyre türelmetlenebbül. 

 

A legtöbb szülő tud kapcsolódni ehhez. De miért nem tudnak a kicsik csak várni? David Hawes, a Sydney-i Egyetem klinikai pszichológia professzora szerint amikor türelemről beszélünk, valójában számos képességről és készségről beszélünk, ami az önszabályozáshoz és a célközpontúsághoz szükséges. A kicsiknek még nincs belső kontrolluk és figyelmük a viselkedésük és érzelmeik felett. Gyakran felnőttként is késztetésünk van cselekedni vagy reagálni valamire a jelen pillanatban, de mi már képesek vagyunk gátolni ezt a választ egy hosszabb távú cél vagy késleltetett jutalom elérése érdekében. Az ezekhez a képességekhez szükséges idegi hálózat az agyban gyermekkorban és serdülőkorban fejlődik ki. 

 

Vagyis a türelem a korral jár. De nem kell aggódnod, megvárnod, amíg gyermeked felnőtt lesz, mielőtt türelmet mutat. A pszichológusok a türelmet gyakran a gyermeki temperamentum vagy a korai személyiségbeli egyéni különbségek alapján határozzák meg, amelyek nagyrészt a biológián alapulnak, és ez az egyik oka annak, hogy az azonos korú gyermekek képességei eltérőek lehetnek abban, hogy késleltessék a kielégülést, megbirkózzanak az unalommal és kivárják a sorukat. Egy másik ok a családi környezet, különösen kora gyermekkorban. Az a mód, ahogyan a szülők visszajelzést adnak a gyerekeknek viselkedésükről, valamint a meleg és érzékeny szülő-gyerek kapcsolat bizonyítottan erősíti azokat a végrehajtó funkciókat, amelyek támogatják a gyermekek türelmének fejlődését. 

 

A korai türelem későbbi sikerekhez vezethet 

2011-ben amerikai kutatók azt találták, hogy azok az egyének, akik kora gyermekkorukban jó önuralommal rendelkeztek, nagyobb valószínűséggel voltak sikeresek az iskolában és rendelkeznek sikeres karrierrel és harmonikus családi kapcsolatokkal felnőttkorban. 

Egy másik, 2018-ban végzett tanulmány megállapította, hogy a középiskola elvégzését leginkább a türelem befolyásolja. Az óvodáskor a legjobb időszak a türelmi problémák felismerésére és kezelésére. Bár nehéz megérteni, mi az életkoruknak megfelelő viselkedés, a legjobb módja annak, hogy ellenőrizzük, hogy a gyermek fejlődése helyesen halad-e, ha megfigyeljük őt az életkorának megfelelő játékokban vagy csoportos tevékenységekben. 

 

Hogyan tanítsunk türelmet? 

Hawes professzor rámutat, hogy egyikünk sem születik önszabályozással (vagy önkontrollal, ahogyan néha nevezik).Ehelyett szüleinkre és gondozóinkra hagyatkozunk viselkedésünk, figyelmünk és érzelmeink külső szabályozásában. Ha ez megtörténik egy szerető és támogató kapcsolat kontextusában, ez a szülő és gyermek közötti együttszabályozás folyamatává válik. Végül ezek a külső folyamatok internalizálódnak, vagyis belsővé válnak, lehetővé téve a gyermek önszabályozását. 

Vagyis nem kell kifejezetten megtanítani a gyerekeket, hogyan legyenek türelmesek, hanem arról van szó, hogy lehetőségeket teremtsünk a gyermekek számára ezen készségek gyakorlására, valamint támogatást és rendszert nyújtsunk nekik. Ez azt is jelenti, hogy a gyerekeknek először képesnek kell lenniük arra, hogy együttműködjenek a szülők által meghatározott korlátokkal, mielőtt beépíthetik ezeket a korlátokat. 

 

Itt van néhány gyakorlati tipp ehhez: 

- Szerepmodell: gyermeked mindig tanul tőled, ezért ügyelj arra, hogy milyen szavakat és testbeszédet használsz, amikor várnod kell valamire. Ahelyett, hogy szorongva viselkednél, amikor elakadsz a forgalomban, tegyél be például egy lazító CD-t. 

 

- Öntsd szavakba: A kisgyermekek nem rendelkeznek szavakkal, hogy kifejezzék, mit éreznek, de te segíthetsz szóban kifejezni ezeket az érzelmeket. A pénztárnál azt mondhatod: „Tudom, hogy nehéz várni. Ez sokáig tart, de nagyon ügyes vagy, hogy várakozni tudsz türelmesen." Ha elismered gyermeked küzdelmét, természetesen többet fog próbálkozni. 

 

- Tarts ésszerű elvárásokat: Ha megkéred óvodásodat, hogy várjon egy órát az ételre, az túl hosszú. Egy étteremben kérd meg a felszolgálót, hogy hozzon kenyeret vagy kekszet, amint leültök, és legyen kéznél egy könyv vagy egy csendes játék, ami lefoglalja. 

 

- Segíts neki stratégiákat kidolgozni a várakozáshoz. Amikor várnia kell, segíts neki kitalálni, mit tehet az idő múlása érdekében. Mondd: „Mit tehetünk, amíg várunk? Énekeljünk dalokat vagy olvassunk el egy könyvet?" 

 

- Használj időzítőt, hogy segítsd elképzelni a várakozást. Ha szeretne mesét olvasni, de neked időre van szükséged, hogy befejezd, amit csinálsz, állíts be egy tojásidőzítőt 5 percre, és mondd meg neki, hogy ha megszólal a csengő, akkor elolvassátok a könyvet. 

 

- A türelmet játékkal is növelheted: ilyen lehet például a kihívásokkal teli, fém ördöglakat, a Djeco Crazix gyűjtemény 7 éves kortól vagy az Origami 3D papírhajtogatós kihívások az Alexander Toys-tól!