Facebook Pixel

Évkezdő érzelmi térkép – Nemcsak a tanszereket kell kipipálni

Az iskolakezdés nem csupán a táskák, tolltartók és füzetek beszerzését jelenti. A gyermekek számára ez az időszak érzelmileg is jelentős változásokat hozhat. Hogyan élik meg a gyerekek az iskolakezdést? Mit éreznek, és hogyan segíthetünk nekik abban, hogy kifejezzék érzéseiket? Az alábbiakban bemutatunk néhány játékos aktivitást, amelyek segítenek az érzelmek feldolgozásában és a szülő-gyermek kommunikáció erősítésében.
Évkezdő érzelmi térkép – Nemcsak a tanszereket kell kipipálni

Érzelmi térkép készítése 

Az érzelmi térkép egy vizuális eszköz, amely segít a gyermekeknek megérteni és kifejezni érzéseiket. A gyerekek különböző színű papírdarabkákra rajzolhatják le, hogyan érzik magukat az iskolakezdés előtt, alatt és után.  

Hogyan készíthetjük el? 

  • - Anyagok: színes papírok, filctollak, olló, ragasztó. 

  • - Lépések: 

  1. Kérjük meg a gyermeket, hogy válasszon egy színt, amely kifejezi, hogyan érzi magát az iskolakezdés előtt. 

  1. Rajzoljon egy formát (pl. szívet, kört), amely az érzelmet szimbolizálja. 

  1. Írja rá, miért választotta ezt az érzelmet. 

  1. Ismételje meg a folyamatot az iskolakezdés közben és után is. 

  1. Helyezzük el a papírdarabkákat egy nagy kartonlapra, így létrejön az érzelmi térkép. 

 

Érzelemmaszkok készítése 

Az érzelemmaszkok segítenek a gyermekeknek felismerni és kifejezni különböző érzelmeiket.  

Hogyan készíthetjük el? 

  • - Anyagok: papírlapok, színes ceruzák, olló, ragasztó, pálcikák. 

  • - Lépések: 

  1. Rajzoljunk különböző arckifejezéseket (boldog, szomorú, mérges, ijedt stb.) papírlapokra. 

  1. Vágjuk ki a maszkokat. 

  1. Kérjük meg a gyermeket, hogy színezze ki a maszkokat. 

  1. Ragasztóval erősítsük hozzájuk a pálcikákat. 

  1. Játsszunk szerepjátékokat, ahol a gyermekek különböző érzelmeket jelenítenek meg a maszkok segítségével. 

 

Érzelemhőmérő használata 

Az érzelemhőmérő segít a gyermekeknek megérteni, hogyan változnak érzéseik a nap folyamán.  

Hogyan használhatjuk? 

  • - Anyagok: nyomtatott érzelemhőmérő sablon, színes ceruzák vagy filctollak. 

  • - Lépések: 

  1. Nyomtassuk ki az érzelemhőmérő sablont. 

  1. Kérjük meg a gyermeket, hogy minden nap véleményezze, hogyan érzi magát egy adott skálán (pl. 1-től 5-ig). 

  1. Színezzük ki a megfelelő számot a skálán. 

  1. Beszélgessünk a gyermekkel arról, miért választotta azt a számot, és hogyan érezte magát. 

 

Érzelem-puzzle készítése 

Az érzelem-puzzle segít a gyermekeknek felismerni és megérteni a különböző érzelmeket.  

Hogyan készíthetjük el? 

  • - Anyagok: nyomtatott érzelem-puzzle sablon, olló, színes ceruzák. 

  • - Lépések: 

  1. Nyomtassuk ki az érzelem-puzzle sablont. 

  1. Kérjük meg a gyermeket, hogy színezze ki a puzzle darabjait. 

  1. Vágjuk ki a puzzle darabjait. 

  1. Keverjük össze a darabokat, majd kérjük meg a gyermeket, hogy rakja össze a puzzle-t. 

  1. Beszélgessünk a gyermekkel arról, hogy mely érzelmeket ábrázolnak a különböző darabok. 

 

Érzelemkártyák használata 

Az érzelemkártyák segítenek a gyermekeknek felismerni és kifejezni érzéseiket.  

Hogyan használhatjuk? 

  • - Anyagok: nyomtatott érzelemkártyák, olló. 

  • - Lépések: 

  1. Nyomtassuk ki az érzelemkártyákat. 

  1. Kérjük meg a gyermeket, hogy válassza ki azokat a kártyákat, amelyek kifejezik, hogyan érzi magát. 

  1. Beszélgessünk a gyermekkel arról, miért választotta az adott kártyát, és hogyan érezte magát. 

 

Tudod a választ? – Érzelmek kártyacsomag használata 

 

Ez a pedagógiai kártyajáték segít, hogy a gyerek játékos, mégis mélyebb módon ismerkedjen saját és mások érzéseivel. Kiemeli a megfigyelőképességet, az empátiát és a társas készségeket.  

 

Alkalmazási ötletek: 

  • Képkártyákat válasszanak érzéseikkel összefüggésben (pl. boldogság, izgalom, szorongás), majd beszélgessetek arról, miért azt választotta. 

  • Játszatok kép-összepárosító feladatokat: melyik kép mely érzéshez illik? Miért? 

  • Kérd meg a gyermeket, hogy meséljen egy történetet egy kártya alapján, így a szóban elhangzó érzéshez tapadó élményt is megosztja. 

 

Dixit társasjáték – az érzelmek kreatív kifejezése 

A Dixit egy képzelőerőn és empátián alapuló tábla- és kártyajáték, ahol a játékosok szürreális, érzelemgazdag képekkel találkoznak. A játék fejlesztője pszichológiai háttérrel rendelkezik, így természetes módon kapcsolódik az érzések feldolgozásához.  

 

Mit ad ez a játék? 

  • Egy mesélő választ egy kártyát, majd szóbeli leírást (egy szót, mondatot, mozdulatot) társít hozzá. A többiek olyan kártyát választanak, ami szerintük kapcsolódik a leíráshoz – így indirekt módon beszélgettek érzésekről. 

  • A játék során az empátia és a kreativitás egyszerre fejlődik, miközben a gyerekek érzelmi értelmezéseket gyakorolnak. 

 

Tippek a szülőknek 

 

  • Nyitott kérdések: Kérdezzük meg a gyermekünket: "Mi volt a legjobb dolog, ami ma történt veled?", "Mi volt a legnehezebb dolog a mai napon?", "Milyen érzés volt újra iskolába menni?" 

  • Aktív hallgatás: Figyeljünk oda a gyermekünk válaszaira, és ne szakítsuk félbe. Mutassuk meg, hogy érdekelnek az érzései. 

  • Empátia: Ismerjük el a gyermek érzéseit, még akkor is, ha azok negatívak. Mondjuk el neki, hogy rendben van, ha szomorú vagy ideges. 

  • Pozitív megerősítés: Dicsérjük meg a gyermeket, ha megosztja érzéseit, és támogassuk őt a feldolgozásban. 

 

Az iskolakezdés érzelmi szempontból is fontos mérföldkő a gyermekek életében. A fent bemutatott játékos aktivitások segítenek a gyermekeknek megérteni és kifejezni érzéseiket, miközben erősítik a szülő-gyermek kapcsolatot. Ne feledjük, hogy az érzelmi támogatás legalább olyan fontos, mint az iskolai felkészülés!